LLG-ejet selskab laver stort sats: - Urimeligt meget værdi for pengene
Siden 2012 har Sofacompany markeret sig i bevidstheden hos de danske privatforbrugere, der er på udkig efter nyt møblement til hjemmet.
Nu skal også flere professionelle om bord hos den Lars Larsen Group-ejede møbelproducent, hvis det står til B2B-salgsdirektør, Niels Svolgaard.
- Vi er blevet taget godt imod på forbrugermarkedet. Nu synes vi også, at kontraktkunderne skal nyde godt af os, siger han til RetailNews' søstermedie, Wood Supply.
Alt kan tilpasses
Opskriften på et succesfuldt indtog på kontrakten er simpel:
- Det er vigtigt for os at sikre et tårnhøjt niveau af fleksibilitet, understreger salgsdirektøren.
Ifølge Niels Svolgaard indebærer fleksibilitet, at kunderne skal have mulighed for at arbejde med lige præcis det tekstil, de ønsker, ligesom alle standarddesigns kan tilpasses i størrelse.
- Faktisk er vi villige til at kigge på og tilpasse alt. Det er ikke noget, jeg har set andre tilbyde i vores prisklasse, siger han.
Der er ikke noget, vi ikke vil undersøge, før vi afviser det Niels Svolgaard
Som eksempel fremhæver han, at man sågar vil kunne lave sofaer betrukket med gamle kaffesække, hvis nogen skulle have et ønske om det, og selvom det ifølge Niels Svolgaard er usandsynligt, så skal eksemplet understrege, at der ikke findes dumme spørgsmål.
- Vi har en masse rigtig dygtige mennesker, som er rigtig gode til det, de laver. Selvfølgelig er der grænser for, hvad der kan lade sig gøre, så pointen er måske nærmere, at der i hvert fald ikke er noget, vi ikke vil undersøge, før vi afviser det, slår han fast.
Urimeligt meget for pengene
Ingredienserne lyder altså simple. Design, kvalitet og fleksibilitet. Men opskriften kræver en del æltning.
- Det handler om tidlig og konsekvent kundekontakt igennem hele processen. Vi taber ikke kunden undervejs, fordi dialogen er så tæt. Vi tilbyder simpelthen helt urimeligt meget værdi for pengene, siger han.
Hvordan løber det så rundt for jer?
- Det er klart, at vi skal selvfølgelig også tjene lidt, men så har vi en åben dialog med kunden om, hvordan tingene kan hænge sammen. Den kontakt og transparens øger salget.
Vi har ikke århundreder på bagen, så det er vigtigt, vi kommer ud og får fortalt, hvad vi kan i kontraktsammenhæng. Niels Svolgaard, forretningssalgschef, Sofacompany
Måske er det urimeligt, men det er også uundværligt i forhold til at øge kendskabet for Sofacompany som aktør på kontraktområdet.
- Som møbelbrand- og virksomhed har vi selv et ansvar for at blive valgt på projekterne. Vi har ikke århundreder på bagen, så det er vigtigt, vi kommer ud og får fortalt, hvad vi kan i kontraktsammenhæng, forklarer Niels Svolgaard.
Perfekt timing
Det kan være svært at komme ind på et marked, hvor klassikere og mærkevarer ofte er i høj kurs, men ifølge Niels Svolgaard er omstændighederne lige nu perfekt for priser i Sofacompanys leje.
- Bygge- og projektbudgetter overskrides hele tiden og priserne stiger. På den måde tror jeg aldrig, værdi for pengene går af mode. Her er det igen en stor fordel for os, at vi er med hele vejen, så enderne kan mødes i virkeligheden på en måde, så både entreprenør og arkitekt bliver glade.
Sofacompany kom ud af 2023 med blodrøde 73 millioner på bunden.
Regnskabsår | 2022/23 | 2021/22 | 2020/21 |
Valuta | mio. DKK | mio. DKK | mio. DKK |
Nettoomsætning | 600,4 | 767,7 | 505,6 |
Bruttofortjeneste | 60,2 | 172,8 | 137,1 |
Resultat af primær drift | -30,0 | 81,6 | 81,8 |
Årets resultat | -72,7 | 25,9 | 35,8 |
Balancestatus | 288,4 | 402,5 | 394,1 |
Egenkapital | 202,3 | 276,1 | 249,6 |
Antal ansatte | 242 | 261 | 271 |
Kilde: Sofaco Design ApS - Årsrapport 2022/23 |